Gezonde snacks voor thuiswerkers

28-06-2024 | 1001 tips

Thuiswerken is ook na de coronacrisis blijven hangen en de meesten zijn er erg enthousiast over. Maar deze omslag heeft invloed op meer dan alleen de plek van werken. Want het heeft invloed op wat we eten en drinken. Is thuiswerken daarom een mooie gelegenheid om gezonder te leven?

In principe heb je meer controle over je voeding en je dagritme. Voor mensen met veel discipline is dat fijn. Bovendien word je niet verleid door de aangeboden snacks en snoepjes op je werkplek. Tegelijkertijd staat je bureau thuis niet ver van de voorraadkast verwijderd. Waardoor het juist moeilijker is om verleidingen te weerstaan. Gezonde snacks zijn het antwoord.

Lees in dit artikel hoe je snel en gemakkelijk verantwoorde tussendoortjes eet terwijl je thuiswerkt.

Ongezonde snacks zijn makkelijk verkrijgbaar

Etenswaren met veel suiker, vet en zout zijn verleidelijk. Omdat ze ook nog overal verkrijgbaar zijn is het soms erg lastig om gezonde keuze te maken. Gezonde snacks vind je niet zomaar op elke hoek van de straat. Bij de supermarkt is het ook veel eenvoudiger om een pak koekjes of een croissantje te kopen dan een gezonde salade of gewoon je eigen brood te smeren. Maar als je op de juiste manier inkoopt, haal je op gezette tijden gewoon een gezonde snack uit je voorraad- of koelkast.

Snackgroentes voor extra vitamine C

Het is de bedoeling dat we dagelijks 250 gram groente en 2 stuks fruit eten. Dat is best lastig, vooral als je dat allemaal voor één of twee momenten op een dag bewaart. Met snackgroentes sla je in feite twee vliegen in één klap. Want je voorkomt dat je bij lekkere trek naar ongezonde tussendoortjes grijpt. Een bakje snackgroente is namelijk net zo snel en makkelijk op je bureau te zetten als een pak koekjes of een reep chocola.

Bij de supermarkt vind je voorverpakte porties met bijvoorbeeld komkommer, tomaatjes of babyworteltjes. Maar het is goedkoper om de groente zelf in stukjes te snijden en in porties te verdelen. Dat doe je bijvoorbeeld aan het begin van de week. Verdeel het over een aantal afgesloten bakjes en bewaar het in de koelkast. Hierdoor heb je een voorraadje gezonde snacks om het hongergevoel te onderdrukken.

Gezonde sappen

Een groentesapje met extra superfoods geeft je een boost in vitamines. Bovendien hebben ze weinig calorieën en geven ze je een verzadigd gevoel. Als bijkomend voordeel hoef je niet te pellen, te snijden en te schillen als je een aantal gezonde sapjes in je koelkast hebt staan. Denk er wel aan dat je kiest voor echt gezonde opties. De sappen in de supermarkt zijn dat over het algemeen niet. Kom meer te weten over wat echt gezonde sappen zijn en begin vandaag nog met beter eetgewoontes.

Vergeet de volkoren boterham niet

Populaire diëten om af te vallen richten zich vaak op het eten van zo min mogelijk koolhydraten. Daarom hebben gezonde etenswaren als volkorenbrood, rijst en aardappelen een negatieve reputatie gekregen. Het klopt dat dergelijke producten voedzaam zijn. Maar dat heb je dan ook nodig als je hard aan het werk bent.

Kies wel altijd voor volkorenbrood. Verder is vooral het beleg van belang. Smeer er geen dikke laag boter op en gebruik een bescheiden hoeveelheid kaas of jam. Er zijn trouwens gezondere vormen van beleg. Kies bijvoorbeeld eens voor hummus, gegrilde groenten of rauwkost met een beetje zuivelspread.

Alternatieven voor brood die minder calorieën hebben zijn volkorencrackers en rijstwafels. Kortom, thuiswerken is een mooie gelegenheid om juist gezonder te gaan leven.

Thuiswerkweb

De rijksoverheid moedigt thuiswerken en alle vormen van hybride werken aan. Er zijn veel voordelen voor remote-first werken waarbij bijvoorbeeld veel reistijd en reiskosten bespaard blijft.

Veel werknemers geven na de coronapandemie de voorkeur aan hybride werken. Dit platform geeft een inzicht in adviezen en praktische tips voor alle partijen om hybride werken optimaal in te kunnen zetten en te faciliteren.

Professionals aan het woord